Tuesday, October 11, 2011

Chapter 32~How To Count It?


Assalamualaikum and a very good day to u all especially to all muslim readers..This chapter i'm want to share with you all about interesting topic about Al-Quran.Disini saya akan memberitahu anda bagaimana untuk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran.Mungkin ada yang sudah tahu dari mana-mana laman web social seperti facebook dan sebagainya tetapi ramai juga diluar sana yang masih belum tahu lagi kaedah ini jadi saya ingin kongsikan ilmu ini dengan anda semua.Jom kita sama-sama belajar..

Contoh 1

Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:

5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8

Letakkan no 2 selepas jawapan.

Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82

Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?

Contoh 2

Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:

10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18

Letakkan no 2 selepas jawapan.

Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3

Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:

23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44

Letakkan no 2 selepas jawapan.

Jadi, juzuk 23 adalah pada halaman 442


Jadi itu sajalah ilmu yang saya ingin sampaikan kepada anda semua.Mudah-mudahan kita dapat amalkan perbuatan yang baik.Jika post ini banyak kesilapannya saya ingin memohon maaf terlebih dahulu kepada anda semua.Sesungguhnya saya juga manusia biasa yang tidak terlepas dari membuat kesilapan.yang buruk datang dari saya sendiri,yang baik datang dari Ilahi.


Sumber:Facebook



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...